El & IMD

Från juni 2020 övergick föreningen till Individuell Mätning och Debitering (IMD) av elen. Läs mer om hur det fungerar här: Infometric - Info IMD

Fördelen med gemensam el, är bl.a.

  • Medlemmarna slipper abonnemangsavgiften
  • Föreningen är en stor elkund och kan därför få lägre priser vilket kommer alla medlemmar tillgodo.
  • Med gemensam el kan både fastigheten och lägenheterna nyttja vår kommande solcellsproducerade energi.


För IMD gäller följande

  • Föreningen har tecknat ett gemensamt abonnemang för lägenhets- och fastighetsel
  • Nya medlemmar ska inte teckna eget avtal
  • Medlemmar betalar endast för de kilowattimmar som man har förbrukat.
  • Varje lägenhet har en egen uppkopplad elmätare som registrerar och vidarebefordrar aktuell förbrukning till företaget Infometric som hanterar IMD
  • Infometric skickar vid varje månadsslut en fil på månadens elförbrukning till vår ekonomiska förvaltare Simpleko
  • Simpleko debiterar lägenhetselen på månadsavin, med en månads eftersläpning.


Vid överlåtelse (försäljning) – kom ihåg 

Då elen debiteras med en månads eftersläpning måste säljaren och köparen komma överens hur den avräkningen ska ske.


    Elhandel

    Föreningen köper elen från Vattenfall och har prissäkrat hela elförbrukningen för 2025.


    Prissättning

    Priset du som bostadsrättshavare betalar beräknas utifrån vad föreningen har haft för elkostnader. I detta ingår även elnätsavgiften (som du tidigare betalade till Vattenfall varje kvartal).

    Då föreningen har prissäkrat hela elförbrukningen för 2025 innebär det att det inte kommer att bli några månadsvisa ändringar av priset per kWh men priset för medlem är ännu inte fastställt. Görs i samband med budgeten för 2025. 


    Nedan de priser som gäller, har gällt.

    Från månad

    Till månad

    Kr/kWh exkl moms

    Moms

    Kr/kWh inkl moms

    2020-06

    2021-04

    1,40

    0,35

    1,75

    2021-05

    2022-02

    1,12

    0,28

    1,40

    2022-03

    2023-01

    1,40

    0,35

    1,75

    2023-02

    2024-12

    1,60

    0,4

    2,00

    2025-01 2025-12 Ej ännu fastställt 


    Elavbrott

    Innan du gör en felanmälan till Riksbyggen Kundtjänst.

    • Är du helt eller delvis utan el?
    • Har dina grannar ström? 
    • Kontrollera att säkringar och jordfelsbrytare i lägenheten. inte har löst ut.
    • Kontrollera om avbrottet finns registrerat på Vattenfalls karta över strömavbrott, Vattenfalls karta med pågående strömavbrott.
    • Om avbrottet syns på kartan betyder det att Vattenfall känner till avbrottet och arbetar på det och du ska då inte göra en felanmälan. 
    • På kartan ser du även information om planerad åtgärdstid för avbrottet.
    • Om avbrottet saknas på kartan kan du anmäla det till Riksbyggen.


    Om det uppstår ett elfel i lägenheten som slår ut vissa rum och/eller vitvaror utan att någon säkring eller jordfelsbrytaren löst ut så är det troligen en huvudsäkring som löst ut.

    • Riksbyggen Kundservice, har öppet dygnet runt: 0771–860 860
    • Eventuella kostnader som uppstår i samband med detta, ansvarar respektive medlem för då en huvudsäkring inte löser ut av sig själv, utan det sker på grund av något som hänt inom lägenheten
    Senast uppdaterad 2024-09-30.