Felanmälan

Om det uppstår något fel ska du som boende göra en felanmälan. Med fel avses även problem och skador. Beroende på vad det är för typ av fel är det olika mottagare av en felanmälan. 

  • Riksbyggen Kundservice 
  • Föreningen
  • Leverantörer


Då det är en mycket högre kostnad att hantera ett fel som uppstår på kvällar och helger har föreningen valt att dela upp felen i 

  • akuta fel, ska hanteras omgående 
  • ej akuta fel, hanteras under kontorstid


Akuta fel – hanteras av Riksbyggen

Akuta fel ska hanteras omgående, oavsett tid på dygnet och anmälas till Riksbyggen 

  • Riksbyggen Kundservice, har öppet dygnet runt. Ring 0771–860 860. 
  • Meddela även styrelsen att anmälan har gjorts till Riksbyggen, Felanmälan 
  • Om man av någon anledning inte kommer fram eller väntetiden är alltför lång, kontakta någon i styrelsen, Telefonnummer


Exempel på akuta fel

  • Värme, vatten saknas 
  • Elektricitet saknas, OBS! Läs först nedan 
  • En vattenledning har brustit och vatten forsar ut 
  • Vattenskada i lägenhet där vatten flödar ut 
  • Fönsterruta på bottenvåningen är krossad 
  • Ytterdörr går inte att stänga 
  • Stopp i avlopp i båda toaletterna


Ej akuta fel – hanteras av föreningen

Fel som inte anses som akut, ska hanteras under vanlig kontorstid och anmälas till föreningen.

För att kunna följa upp samt hantera en felanmälan snabbare, vill vi att du använder formuläret nedan.  Vi kan då styra att felanmälan går direkt till vår fastighetsskötare, vilket spar tid och gör att felet kommer kunna hanteras fortare. Använd inte föreningens vanliga E-postadress.

  • Gör en felanmälan här via formuläret, Felanmälan 
  • Eller lämna en felanmälan i föreningens brevlåda i porten Bg 98


Exempel på ej akuta fel 

  • Konstaterad, befarad vattenskada men minimalt vattenflöde 
  • Stopp i ett avlopp men den andra toaletten fungerar 
  • Allmänna utrymmen som t.ex. entré och trappuppgångar 
  • Garage, laddstolpar, motorvärmare 
  • Droppande packningar 
  • Fel på armaturer i lägenheten 
  • Krånglade lägenhetslås 
  • Belysning 
  • Soprum, cykelförråd 
  • Allmänna ytor i källarna samt innerdörrar och lås till dessa 
  • Gården samt uteplatser 
  • Skadedjur


Exempel på övriga typer av fel som också ska anmälas till föreningen

  • Trasiga eller borttappade nycklar eller brickor 
  • Ingen åtkomst till tidsbokningen för tvättstugan 
  • Tvättstugan, trasiga maskiner eller inlåst tvätt 
  • Inbrott i lägenhet eller förråd. Ska först anmälas till Polisen 
    • Gör en anmälan via telefon, ring 114 14 eller 
    • Anmäl via Internet: Till polisens anmälan för brott 
    • Kontakta även ditt försäkringsbolag. Du behöver en kopia av din polisanmälan

Övrigt

  • Beträffande hanteringen av vattenskador kan du läsa mer här, Vattenskada 
  • I de fall felet bedöms falla under medlemmens underhållsansvar så är det medlemmen som ska betala för avhjälpning av felet. Läs mer om medlemmens underhållsansvar
  • Om medlem gör en felanmälan som inte visar sig vara akut och utryckning sker, får medlemmen själv stå för kostnaden. 
  • För vissa fel som rör medlemmens underhållsansvar kan fastighetsskötaren vara behjälplig att eventuellt lösa, MEN det är inget löfte från styrelsen utan beror helt på fastighetsskötarens arbetsbelastning samt styrelsens prioritering av fastighetsskötarens arbetsuppgifter.


Felanmälning till leverantör

För vissa fel ansvarar inte föreningen och dessa ska inte heller anmälas till Riksbyggen, utan medlemmen får själv ta kontakt med leverantören.


Fel Kontakta Kontaktuppgifter
Skadedjur i lägenheten Anticimex 075 - 245 10 00

Bredband, Tv

Tele2 Läs här, Tv, bredband, telefoni
Frågor kring månadsavin, betalning Simpleko Läs här, Simpleko
Senast uppdaterad 2024-12-09.