Felanmälan

Om det uppstår något fel ska du som boende göra en felanmälan. Med fel avses även problem och skador. Beroende på vad det är för typ av fel är det olika mottagare av en felanmälan. 

  • Akuta fel - Riksbyggen Kundservice 
  • Ej akuta fel - Föreningen, gör din anmälan här, Felanmälan
  • Vissa fel ska anmälas direkt till en leverantör


Då det är en mycket högre kostnad att hantera ett fel som uppstår på kvällar och helger har föreningen valt att dela upp felen i 

  • Akuta fel, ska hanteras omgående 
  • Ej akuta fel, hanteras under kontorstid


Akuta fel – hanteras av Riksbyggen

Akuta fel ska hanteras omgående, oavsett tid på dygnet och anmälas till Riksbyggen 

  • Riksbyggen Kundservice, har öppet dygnet runt. Ring 0771–860 860. 
  • Om man av någon anledning inte kommer fram eller väntetiden är alltför lång, kontakta någon i styrelsen, Telefonnummer


Exempel på akuta fel

  • Värme, vatten saknas 
  • Elavbrott, OBS! LÄS FÖRST NEDAN 
  • En vattenledning har brustit och vatten forsar ut 
  • Vattenskada i lägenhet där vatten flödar ut 
  • Fönsterruta på bottenvåningen är krossad 
  • Ytterdörr går inte att stänga 
  • Stopp i avlopp i båda toaletterna


Elavbrott

Innan du gör en felanmälan till Riksbyggen Kundtjänst.

  • Är du helt eller delvis utan el?
  • Har dina grannar ström?
  • Kontrollera att säkringar och jordfelsbrytare i lägenheten inte har löst ut.
  • Kontrollera om avbrottet finns registrerat på Vattenfalls karta över strömavbrott, Vattenfalls karta med pågående strömavbrott.
  • Om avbrottet syns på kartan betyder det att Vattenfall känner till avbrottet och arbetar på det och du ska då inte göra en felanmälan.
  • På kartan ser du även information om planerad åtgärdstid för avbrottet.
  • Om avbrottet saknas på kartan kan du anmäla det till Riksbyggen.

Om det uppstår ett elfel i lägenheten som slår ut vissa rum och/eller vitvaror utan att någon säkring eller jordfelsbrytaren löst ut så är det troligen en huvudsäkring som löst ut.

  • Eventuella kostnader som uppstår i samband med detta, ansvarar respektive medlem för då en huvudsäkring inte löser ut av sig själv, utan det sker på grund av något som hänt inom lägenheten


Ej akuta fel – hanteras av föreningen

Fel som inte anses som akut, ska hanteras under vanlig kontorstid och anmälas till föreningen.

För att kunna följa upp samt hantera en felanmälan snabbare, vill vi att du använder formuläret nedan.  Vi kan då styra att felanmälan går direkt till vår fastighetsskötare, vilket spar tid och gör att felet kommer kunna hanteras fortare. Använd inte föreningens vanliga E-postadress.

  • Gör en felanmälan här via formuläret, Felanmälan 
  • Eller lämna en felanmälan i föreningens brevlåda i porten Bg 98


Exempel på ej akuta fel 

  • Konstaterad, befarad vattenskada men minimalt vattenflöde 
  • Stopp i en av toaletterna men den andra toaletten fungerar 
  • Allmänna utrymmen som t.ex. entré och trappuppgångar 
  • Garage, laddstolpar, motorvärmare 
  • Droppande packningar 
  • Fel på armaturer i lägenheten 
  • Krånglade lägenhetslås 
  • Belysning 
  • Soprum, cykelförråd 
  • Allmänna ytor i källarna samt innerdörrar och lås till dessa 
  • Gården samt uteplatser 
  • Skadedjur


Exempel på övriga typer av fel som också ska anmälas till föreningen

  • Trasiga eller borttappade nycklar eller brickor 
  • Ingen åtkomst till tidsbokningen för tvättstugan 
  • Tvättstugan, trasiga maskiner eller inlåst tvätt 
  • Inbrott i lägenhet eller förråd. Ska först anmälas till Polisen 
    • Gör en anmälan via telefon, ring 114 14 eller 
    • Anmäl via Internet: Till polisens anmälan för brott 
    • Kontakta även ditt försäkringsbolag. Du behöver en kopia av din polisanmälan


Fel som ska anmälas direkt till leverantör

För vissa fel ansvarar inte föreningen och dessa ska inte heller anmälas till Riksbyggen, utan medlemmen får själv ta kontakt med leverantören.


Fel Kontakta Kontaktuppgifter
Skadedjur i lägenheten Anticimex 075 - 245 10 00

Bredband, Tv

Tele2 Läs här, Tv, bredband, telefoni
Frågor kring månadsavin, betalning Simpleko Läs här, Simpleko


Övrigt

  • Beträffande hanteringen av vattenskador kan du läsa mer här, Vattenskada
  • I de fall felet bedöms falla under medlemmens underhållsansvar så är det medlemmen som ska betala för avhjälpning av felet. Läs mer om medlemmens underhållsansvar.
  • Om medlem gör en felanmälan som inte visar sig vara akut och utryckning sker, då får medlemmen själv stå för kostnaden.
  • För vissa fel som rör medlemmens underhållsansvar kan fastighetsskötaren vara behjälplig att eventuellt lösa, MEN det är inget löfte från styrelsen utan beror helt på fastighetsskötarens arbetsbelastning samt styrelsens prioritering av fastighetsskötarens arbetsuppgifter.


Senast uppdaterad 2025-02-07.