Vad innebär en statuskontroll?
Vid en statuskontroll av lägenheter kontrolleras de delar föreningen respektive medlemmen har underhållsansvar för, för att hitta fel och brister som kan påverka föreningen eller medlemmarna negativt. Varje år kontrolleras en tredjedel av lägenheterna och den utförs av Riksbyggen på uppdrag från föreningen.
Resultatet av en statuskontroll
Vad kontrolleras?
Inspektionen sker utifrån ett antal kontrollpunkter i ett protokoll. En utbildad kontrollant går systematiskt genom installationerna i lägenheterna med fokus på fukt, el, vatten och avlopp.
I en kontroll kan till exempel följande ingå:
Cirka 5 – 7 arbetsdagar efter utförd kontroll kommer Riksbyggen skicka ut protokoll samt ett följebrev till boende.
Vad står i protokollet?
I protokollet listas alla brister som har noterats under statuskontrollen. Upptäckta fel graderas i tre nivåer.
För A- och B-fel anges vem som är ansvarig för att åtgärda felet, föreningen eller den boende. Se beskrivning längre ned för vad som gäller för de olika felen.
Viktigt är att man läser igenom och förstår vad som står under punkten ”Vad gäller för Upplysningar”, då det vid en eventuell framtida vattenskada kan få ekonomiska konsekvenser för er.
Vad står i följebrevet?
I följebrevet står kompletterande information till boende bl.a.
Vad innebär återrapportering?
Återrapportering innebär att boende via en länk till ett formulär ska
Riksbyggen kommer att göra stickprov på återrapporteringen och begära in underlag som styrker att felen har åtgärdats.
Först när boende har erhållit följebrev samt protokoll från Riksbyggen gäller följande.
Vad gäller för A-fel?
Vad gäller för B-fel?
Vad gäller för Upplysningar?
Under upplysningar rapporteras sådant som inte omedelbart kräver åtgärder men som på sikt kan generera en skada om inte den boende underhåller, renoverar. Några exempel är gammalt ytskikt/ tätskikt i badrum och WC, gammal golvbrunn i badrum, svartmögel.
Till skillnad från A- och B-fel finns det inget sista-datum när felet ska vara åtgärdat men
Om det senare uppstår en vattenskada som beror på en tidigare anmärkning under upplysningar, t.ex. ett gammalt ytskikt, som inte har blivet åtgärdad, kommer föreningen hävda att den boende varit försumlig. Föreningen kan då kräva boende på den självrisk som föreningen har fått betala till försäkringsbolaget.
Skälet till detta är
Om du efter resultatet av statuskontrollen kommer fram till att du behöver göra en renovering är det viktigt att komma ihåg att du enligt lag har en skyldighet att söka tillstånd hos styrelsen för renoveringar som inbegriper våtrum, WC eller kök.
Du kan på föreningens hemsida läsa mer om vad som gäller för renoveringar samt hur du söker tillstånd.
15 878 besökare sedan 2024-05-30