Simpleko

Simpleko är föreningens ekonomiska förvaltare och som bl.a. hanterar månadsavierna. På denna sida kan du läsa om

  • Viktig info på månadsavin
  • Simplekos Kundportal
  • Möjliga aviseringssätt
  • Ändra aviseringssätt, titta på månadsavier
  • Månadsavin är inte betald

Simpleko hanterar även lägenhetsutdrag, även kallat lägenhetsförteckning. Syftet med förteckningen är bland annat att bostadsrättshavaren ska kunna ge tredje man ett beslutsunderlag till exempel vid upptagande av lån eller försäljning av bostadsrätten.

Viktig info på månadsavin

Några kommentarer till månadsavin

  • Överst till vänster finns Avinummer samt Internetkod som används för att logga in på "Portalen/Aviseringar, om man inte har Bank-ID . Dessa finns även angivna längst ned på avin
  • Föreningens lägenhetsnummer är det nummer ni ska ange vid kontakt med föreningen eller Simpleko. Ska inte förväxlas med Skatteverkets nummer som ofta står med direkt efter gatuadressen, på den post du får. Skillnaden dem emellan kan du läsa här, xxxxxxxx
  • Förbrukad el hanteras via IMD och betalas en månad i efterskott. I vissa fall har det hänt att en avläsning för en månad inte har gått igenom men då läggs den på nästkommande månadsavi.


1

Kundportal

Simpleko har en portal för alla dina ekonomiska ärenden rörande föreningen. Här kan du t.ex. se alla dina avier, ställa in hur du vill bli aviserad och hur du vill betala din månadsavgift till föreningen. Du kan också se information om din lägenhet t.ex. ditt lägenhetsnummer, insats och panthavare.

Styrelsen rekommenderar alla medlemmar att använda sig av Simplekos portal. Framför allt om man har valt Autogiro som aviseringssätt, då får man inte någon månadsavi utan måste själv ta fram avin via portalen. De olika aviseringssätten beskrivs längre ned på denna sida.

Du når Simplekos Kundportal här, Kundportal. Där har du olika alternativ

  • Har du Bank-ID ska du välja att logga in i "Portalen". Där kan du 
    • Se alla dina avier 
    • Ändra aviserings- och betalningssätt för månadsavin 
    • Se information om din lägenhet t.ex. ditt lägenhetsnummer, insats och panthavare.
    • Skapa ett ärende om du har en fråga
  • Saknar du Bank-ID, ska du logga in på ”Portalen/Aviseringar”. För att komma in måste du ange ett avinummer samt en Internetkod. Dessa står överst samt nederst på din månadsavi. Inloggad kan du 
    • Se alla dina avier 
    • Ändra aviserings- och betalningssätt för månadsavin
  • Om du inte har möjlighet att logga in, kan du ställa frågor till Simpleko via 
    • Kontaktformuläret 

Du kan även nå Simpleko via 

  • E-post: info@simpleko.se 
  • Telefon: 018 - 66 01 60, vardagar kl 09.00 - 12.00, 13.00 - 15.00


Möjliga aviseringssätt

Du kan välja mellan olika aviseringssätt för din månadsavi. För att välja ett måste du logga in via Simplekos Kundportal. Har du inte gjort något val, blir betalningssättet satt till Postadress, dvs du får fakturan hemskickad via post.

  • E-post
  • E-faktura
  • Postadress
  • Autogiro
  • Kivra


E-post

  • Fakturan kommer via den E-postadress som du har angett.
  • Du måste själv logga in på din bank och registrera samt betala fakturan.

E-faktura 

  • Elektronisk faktura, eller e-faktura, innebär att du i stället för en räkning i brevlådan så skickas den till din bank.
  • Du loggar in på din bank. Räkningen visas på skärmen och du måste godkänna den innan den kan betalas.
  • Du anmäler att du vill ha E-faktura via din internetbank.
    • Leta upp sektionen där E-faktura hanteras och sök på Simpleko
  • Mer info här, Betala via E-faktura

Postadress 

  • Fakturan kommer via post. 
  • Du måste själv logga in på din bank och registrera samt betala fakturan

Autogiro

  • Autogiro innebär att dina återkommande betalningar dras automatiskt från ditt konto utan att du behöver göra någonting inför varje betalning.
  • Ett autogiromedgivande innebär att du har godkänt att en viss betalning får dras från ditt konto. Så länge det finns tillräckligt med pengar på kontot så dras det automatiskt.
    • Dragningen görs på avins förfallodag
    • Finns det inte tillräckligt med pengar på kontot för att betala avin, görs det ett nytt försök nästa vardag.
    • Saknas det fortfarande täckning på kontot görs det inga fler försök
    • Avin måste då betalas manuellt av dig
  • Du kan återkalla ditt medgivande när du vill.
  • Du får ingen faktura hemskickad, vill du se fakturan måste du logga in på Simplekos Kundportal.
  • Mer info här, Betala via Autogiro 
  • Ansökan om autogiro
    • fyll i blanketten nedan och posta alternativt
    • Anmäl dig för autogiro genom din internetbank. Leta upp sektionen där Autogiro hanteras och sök på Simpleko

Kivra

  • Fakturan kommer till Kivra. Du kan välja om du vill betala den där eller om du vill betala den via din bank
  • Du måste först skapa ett konto hos Kivra. 
  • Mer info här, Få faktura, post till Kivra 


    Blankett

    Fil Typ Storlek
    Ansökan on autogiro för Brf Bellman.pdf PDF-fil 52.7 kB

    Ändra aviseringssätt, titta på fakturor

    När du har loggad in i Portalen eller Portalen/aviseringar kan du ändra aviseringssätt eller titta på gamla månadsavier.

    Inloggad i Portalen

    • I menyn till vänster väljer du ”Avier”
      • Här listas alla tidigare avier
    • Vill du ändra aviseringssätt, klicka på "Ändra aviseringssätt” till höger i bilden, 
      • I nästa bild väljer du ett av aviseringssätten.
    • Vill du ställa en fråga till Simpleko väljer du ”Ärenden” i menyn till vänster.


    Inloggad i Portalen/aviseringar

    • Välj ”Ändra aviseringssätt” om du vill ändra aviseringssätt eller
    • Välj ”Dina senaste avier” om du vill se tidigare avier
    • Här kan du inte ställa en till Simpleko. Det får du göra i Kundportalen, välj ”Kontaktformulär”
    Senast uppdaterad 2024-10-14.